13 February 2020

Rclone: Encrypt Setup

Sebelum nie, kite dah setup config untuk Team Drive. Aku tue dah rename config jadi gdrive1
Kali nie aku ajar cara nk setup Encrypt plak dan upload ke Team Drive korang.

Mcm biasa run cmd rclone.exe listremotes utk listkan config ape yg dah ade.

Untuk perkongsian kali nie, aku akan gunakan yg pertama tue, sebab nk upload Album2 dari Harddisk ke sana. Dalam gdrive1 nie, mmg dah ada fail2 dan folder2 yang aku xnak kacau, so aku buat 1 folder baru dkt dlm tue..aku namakan "Album"

Ok, jom mula buat config!



1. Taip: rclone.exe config dan tekan enter!
2. Taip n (New remote) dan enter
3. Bagi nama config korang, aku namakan gdrivecrypt1
 4. Pilih No. 10 tue
5. Aku nk pakai Team Drive yang baru aku setup sebelum nie, gdrive1: dan jadikan trus /Album sebagai root folder dia. So aku letak sini gdrive1:/Album

Tengok gambar bwh nie:
Tue folder yang aku akan sumbat album2 aku dr harddisk2 lama..

Ok sambung balik,
6. Aku memilih untuk tidak meng encrypt nama fail, cuma tambah .bin dihujung nama fail. Senang skit nk browser nnt..xde laa nk kene gune cmd rclone.exe ls gdrivecrypt1: So set no 3
 7. Nama directory pon aku xnak encrypt, payah nk kenal folder mana nnt..klu korang nk letak data backup..ko encrypt je semua nie..Aku set no 2.
8. Taip y untuk set password sendiri or g untuk ko suh rclone nie generate kan passwd. Aku suke letak password aku sndiri. So aku set y

Untuk password nie, ko kene comfirm kan 2 kali.

9. Kemudian salt, nie ko nk set bleh, xnak set pon bleh dengan taip n. Tp aku cadangkan korang set je laa bagi lagi selamat. y untuk set pass sndiri, dan g utk suruh dia generate kan utk ko.

Salt nie pon ko kene comfirm kan 2 kali.

10. Klu dh puas hati dgn remote config nie, taip y

Nanti dia akan paparkan list config yg dh ada..tgk dlm tue ade tak config baru ko, gdrivecrypt1
11. Mcm biasa nk quit taip q dan tekan enter!

Yay! Setel..jom mula upload kaw2


Situasi aku: Harddisk aku ada pada E:\ dan aku nk upload + encrypt ke Team Drive no1 aku dlm folder Album, Buat folder baru nama dia Transcend

So, cmd aku ialah: rclone.exe copyto "E:\DONE" "gdrivecrypt1:/Transcend/" -vv Saje aku tambah -vv sedap skit nk tgk.

Lepas tue aku check dkt Team Drive, dah masuk kaa belum..dan smua nama fail aku akan diakhiri dgn .bin

 Al Hamdulillah :D :D

Speed upload aku bleh pegi smpai 100mbps je..lom ade modal nk upgrade ke 200mbps

No comments:

Post a Comment