13 February 2020

Default Maxis fiber IPv6 Setting

Al-Hamdulillah...

Fuh! Akhirnya aku dapat masuk Internet berkelajuan tinggi. Dulu aku masuk StreamyX, tunggu punya tunggu..xde gak port kosong utk org TMnet nk pasang Unifi dkt umh aku nie.

Tak faham aku. Lepas setahun, kasi potong, amik nie. Aku liat sikit nk pakai Maxis nie bukan ape, sebab xdpt public ip, diorg nat. So payah lew nk buat port fwd semua tue..nk kene request bagai plak.

Yang aku terkejut, utk plan aku amik nie..diorg bg "Internet dongle" sekali. Bagus nie, klu tetiba fiber luar umah putus ke..ape ke..Internet ko akan UP gak..CCTV bleh akses gak. Tp xselaju mana..ikut signal ko dapat laa dlm umah tue. Not bad!

Thx Maxis! Unifi aku xtau lew ade ke mcm nie. Klu letrik terputus, korang kene ade bateri laa untuk backup benda2 penting mcm modem, router, wifi mesh, CCTV dan lain2 untuk terus ko connected!


Aku nie tgh kaji pasal SmartHome..ade laa pasang Robot vacuum, cctv, door sensor, mcm2 laa..nnt ade masa leh share bab tue plak..

Ok nie aku nk citer pasal default setting yang ada pada router dia. Bagi aku, korang boleh manfaatkan gak fungsi satu nie.

Jom! Terjah...



Korang kene masuk router tue ikut browser, address dia:

http://192.168.1.254
username: administrator
password: (korang tengok laa stiker blakang yg tulis S/N tue)


Alang2 korang dah masuk nnt, turn off lew ape yang patut, ubah lew password tue sebab tue administrator level, bahaya.

Dah berjaya login as admin, korang pegi ke bahagian IPv6 Firewall. Klik situ untuk masuk ke "IPv6 Firewall Rules"

Dekat sini korang akan nampak Firewall utk IPv6 On, nice dah tp Default Filtering Rules tue, Allow.

Maka, make sure lah Windows Firewall korang Enable ! Sebab orang luar bleh dptkan IPV6 korang dan exploit segala kelemahan yang ada.

Check korang dpt IPv6 ke dok? Dekat http://ifconfig.co/

 Lepas tue copy ipv6 korang, buka web nie http://www.ipv6scanner.com/cgi-bin/main.py


Paste ipv6 dalam kotak tue, tick kotak "I am authorized to initiate this port scan.", klik kotak drop down tue pilih "Specific port" letak port 445 TCP dan Scan!

Klu green tahniah lew! Anda dalam bahaya..ekeke
korang g laa On AV(AntiVirus), Windows Firewall dan sebagainye ye..

Next posting nnt aku share mcm mana nk manfaat kan ipv6 nie :D

No comments:

Post a Comment