13 February 2020

Rclone: Team Drive Setup

Cara nk setup rclone dengan Team Drive Google !
Aku akan sediakan step by step serta screenshot skali..Ready..?





1st kite list dulu, tgk config ape yg dah ade: rclone.exe listremotes

Ada 2 config aku dah buat sebelum nie. Ok jom buat config baru.

Gunekan cmd rclone.exe config untuk buat config baru
Then, taip n kemudian tekan butang enter
Namakan config anda, sebagai contoh, sy namakan sebagai "gdrive1"

Pilih no 13 (Google Drive)

Pilih 1 untuk bagi akses menyeluruh pada gdrive anda, pilih lah mana yang sesuai. Mungkin korang selesa utk bagi rclone akses fail yang dia ciptakan sahaja. Terpulang..
root_folder_id nie aku biarkan kosong
service_account_file pon aku kosongkan..
Edit advance config? Taip n.
use auto config? Taip y utk korang xyah pening kepala.

Nanti akan terbuka 1 browser dimana dia suh korang login account gmail yg ko nk connect tue.
Pastikan account yang dilogin tue betul, ada Team Drive, Klik Allow
Sekiranya login anda berjaya, akan keluar Success! Seperti diatas
Configure this as a team drive? Taip y dan enter. Kemudia dia akan listkan Team Drive yang korang miliki, pilih la, aku select no 1
Taip y dan Enter

Dia akan senaraikan config yang ko dah buat. Make sure ko kenal mana satu.

Setel! Taip q dan Enter untuk keluar

Ok jom uji dulu config nie cun ke tidak. Lihat gambar dibawah:
 Gunakan cmd: rclone.exe ls gdrive1: untuk melihat senarai fail yang ada pada Team Drive korang tue. Kalau keluar, Tahniah! Korang bleh tambah -vv pada hujung tue untuk verbose. Bleh tgk ape yang rclone nie buat.

Next post aku share mcm mana nk upload dan encrypt Album aku ke Team Drive..Untuk cmd bleh rujuk posting pertama aku pasal rclone nie. Selamat Mencuba~!

No comments:

Post a Comment